.jpg)
Kvinnefotballen i vekst
Kvinnefotballen er i eksplosiv utvikling. De siste årene har interessen eksplodert, og det settes stadig nye tilskuerrekorder. Kvinnesatsing gir både samarbeidspartnere og klubber bedre omdømme, og er assosiert med progressive, moderne verdier.
Annonse:
Tilskuervekst og supportere
- Kvinnefotballen har Europas raskest voksende fan base, med 144 millioner supportere. 1 av 3 (47 millioner) er helt nye til fotballen og har ikke tidligere ansett seg som fotballsupportere (UEFA).
- De tre kampene med høyest tilskuertall i europeisk fotball i 2022 var alle kvinnekamper. Dette inkluderer to Barcelona-kamper på Camp Nou (med over 90 000 tilskuere) og EM-finalen på Wembley Stadium (87 000) (ESPN).
- VM 2023 dro nesten 2 millioner tilskuere, opp fra 1,4 millioner under VM i 2015 (FIFA).
- Arsenal Women har et høyere tilskuergjennomsnitt (31 428) enn åtte Premier League-klubber (She's A Baller).
Forbedret omdømme for samarbeidspartnere og klubber
- 51 prosent av Norges befolkning sier at de får bedre inntrykk av bedrifter som sponser kvinnefotballen. 21 prosent mener det er mer sannsynlig at de kjøper produkter og tjenester fra bedrifter som sponser kvinnefotballen (Sponsor Insight).
- 87 prosent av klubber som har kvinnelag, sier at investering i kvinnefotball har positivt påvirket omdømmet deres. 33 prosent av supportere under 25 mener at klubber som ikke har kvinnelag er assosiert med dårligere verdier (UEFA).
Assosiert med moderne, progressive verdier
- Kvinnefotballen er mer familievennlig, har bedre rollemodeller og er mer inspirerende enn herrefotballen (UEFA). Toppserien assosieres med verdier som «rollemodeller» «inspirerende» «ekte» og «likestilling» (Sponsor Insight).
- Kvinnefotballsupportere er mer opptatt av likestilling, LGBT+-rettigheter, lokalsamfunn og mangfold enn den generelle befolkningen (UEFA).
- 57 prosent av kvinnefotballsupportere er kvinner, som er betydelig høyere enn andelen med kvinnelige supportere av herrefotballen (31 prosent). Supportere av kvinnefotball er også yngre enn supportere av herrefotball (35 år vs. 39 år) (Two Circles).
Toppserien er også i enorm vekst. Tilskuertallene er mer enn doblet siden koronapandemien, følgere i sosiale medier har vokst x10 siden 2021 og medieomtalen er mer enn doblet.
Vi har også inngått en historisk medieavtale som sikrer dekning av våre kamper på tvers av TV 2 og NRK. «Alle piler peker oppover i Toppserien», sier TV 2 sjefsrefaktør Olav T. Sandes.
Inspirert?
Bli med oss på reisen! Les mer om samarbeidsmuligheter her.
.jpg)
SIGNATUR: Anna Aahjem deler ut autografkort etter enn kamp på Brann stadion. Foto: Marius Simensen / Bildbyrån
Annonse fra Toppserien: