Kvinnefotballen i vekst

Kvinnefotballen er i eksplosiv utvikling. De siste årene har interessen eksplodert, og det settes stadig nye tilskuerrekorder. Kvinnesatsing gir både samarbeidspartnere og klubber bedre omdømme, og er assosiert med progressive, moderne verdier.

Annonse:

Tilskuervekst og supportere

  • Kvinnefotballen har Europas raskest voksende fan base, med 144 millioner supportere. 1 av 3 (47 millioner) er helt nye til fotballen og har ikke tidligere ansett seg som fotballsupportere (UEFA). 
  • De tre kampene med høyest tilskuertall i europeisk fotball i 2022 var alle kvinnekamper. Dette inkluderer to Barcelona-kamper på Camp Nou (med over 90 000 tilskuere) og EM-finalen på Wembley Stadium (87 000) (ESPN).
  • VM 2023 dro nesten 2 millioner tilskuere, opp fra 1,4 millioner under VM i 2015 (FIFA). 
  • Arsenal Women har et høyere tilskuergjennomsnitt (31 428) enn åtte Premier League-klubber (She's A Baller).

Forbedret omdømme for samarbeidspartnere og klubber

  • 51% av norges befolkning sier at de får bedre inntrykk av bedrifter som sponser kvinnefotballen. 21% mener det er mer sannsynlig at de kjøper produkter og tjenester fra bedrifter som sponser kvinnefotballen (Sponsor Insight).
  • 87% av klubber som har kvinnelag, sier at investering i kvinnefotball har positivt påvirket omdømmet deres. 33% av supportere under 25 mener at klubber som ikke har kvinnelag er assosiert med dårligere verdier (UEFA).

Assosiert med moderne, progressive verdier

  • Kvinnefotballen er mer familievennlig, har bedre rollemodeller og er mer inspirerende enn herrefotballen (UEFA). Toppserien assosieres med verdier som «rollemodeller» «inspirerende» «ekte» og «likestilling» (Sponsor Insight).
  • Kvinnefotballsupportere er mer opptatt av likestilling, LGBT+-rettigheter, lokalsamfunn og mangfold enn den generelle befolkningen (UEFA).
  • 57% av kvinnefotballsupportere er kvinner, som er betydelig høyere enn andelen med kvinnelige supportere av herrefotballen (31%). Supportere av kvinnefotball er også yngre enn supportere av herrefotball (35 år vs. 39 år) (Two Circles).

Toppserien er også i enorm vekst. Tilskuertallene er nesten doblet siden koronapandemien, SoMe-følgere har vokst x10 på et år og medieomtalen er doblet. 

Vi har også inngått en historisk medieavtale som sikrer dekning av våre kamper på tvers av TV 2 og NRK. «Alle piler peker oppover i Toppserien», sier TV 2 sjefsrefaktør Olav T. Sandes.

Inspirert?

Bli med oss på reisen! Les mer om samarbeidsmuligheter her.

BB230325BB777.jpg

 

Annonse fra Toppserien: