TOPPSERIEN I NY DRAKT – TOPPFOTBALL KVINNER LANSERER NY LIGAMERKEVARE

Annonse:

 

See English article at the bottom of this page.

Toppfotball Kvinner er stolt av å starte året med å lansere ny merkevare og visuell identitet for Toppserien. Markedssjef og forretningsutvikler i Toppfotball Kvinner, Sissel Gynnild Hartley, har ledet arbeidet. 

– Kvinnefotballen er i rivende utvikling, og denne reisen skal vi henge med på her i Norge. Dette innebærer at vi må tenke nytt og utfordre, og et av grepene vi har tatt er å se på egen merkevare. Her ønsket vi et mer feminint, moderne og fremtidsrettet uttrykk. Vi har endret logoen fra en løve til en løvinne, som ser framover og vi har utviklet en ny, ung og frisk fargepalett.

Prosessen med merkevareendring startet allerede tidlig i 2022 og en rekke interessenter har vært involvert i arbeidet: 

 – Vi har jobbet med merkevareendringen gjennom hele 2022-sesongen, og har blant annet involvert våre klubber, spillere, samarbeidspartnere og NFF i prosessen. I tillegg har vi snakket med medlemmer av vårt Junior Fan Panel. Dette består av jenter i alderen 14-18 som ønsker å påvirke arbeidet vi gjør i Toppserien. Vi er også stolte av å ha mottatt støtte fra UEFA Grow, som har bistått med både kompetanse og økonomiske midler. Sammen med alle disse interessentene har vi hatt en god prosess, og vi er svært fornøyde med resultatet, forteller Gynnild Hartley 

NY LOGO: Her er den nye logoen sammenlignet med den gamle.

I samarbeid med UEFA Grow gjennomførte Toppfotball Kvinner en anbudsrunde for å velge reklamebyrå til prosjektet. De valgte til slutt det Skotske byrået Frame, som har gjennomført flere lignende merkevareprosjekter med UEFA og en rekke europeiske fotballforbund og ligaer. Manuel Ruess, National Associations Strategic Development Specialist hos UEFA, mener arbeidet er strategisk viktig for ligaen: 

 – UEFA Grow-teamet er glade for å kunne støtte merkevareendringen av Toppserien. Den nye identiteten moderniserer Toppserien, tilbyr større differensiering og appellerer mer til ligaens målgruppe. Dette bør hjelpe ligaen med å nå de ambisiøse målene som er satt, og samtidig tiltrekke flere kommersielle partnere. Vi er svært begeistret over resultatet og takker Toppfotball Kvinner for et svært godt samarbeid gjennom hele denne prosessen. 


English translation. 

Toppfotball Kvinner (TFK) are proud to start the year with the reveal of a new brand and visual identity for Toppserien. Head of Marketing and Business Development, Sissel Gynnild Hartey, has led the work. 

 – Women’s football is developing rapidly internationally, and this is a journey we want to keep up with here in Norway. This involves thinking differently and challenging the status quo, and one of the areas we are focusing on is our own brand identity. We wanted a more feminine, modern and progressive expression. We have changed the brand mark from a lion to a lioness, which is forward-facing and has a new, young and fresh colour palette. 

The process started a year ago, in January 2022, and a broad range of stakeholders have been involved in the brand development work: 

 – We have worked on the preparations for the brand evolution throughout the 2022-season, and have involved our clubs, players, commercial partners and the Norwegian Football Federation (NFF) in the process. We have spoken to members of our Junior Fan Panel, which consists of girls aged 14-18 who want to influence the work we are doing with Toppserien. We are also proud to have collaborated with UEFA Grow, who have supported the project with both knowledge, experience and financial support. With all these stakeholders, we have had good dialog throughout and are delighted with the results, says Gynnild Hartley.  

Together with UEFA Grow, TFK conducted a tender process to select the creative agency for the project. Scotland-based agency Frame was selected, having worked on several similar brand development projects with UEFA and a number of other European federations and leagues over the last few years. Manuel Ruess, National Associations Strategic Development Specialist at UEFA, believes the work is of strategic importance for the league: 

The UEFA Grow team are delighted to have been able to support the rebranding of Toppserien. The new identity looks to modernise the Toppserien brand, offer greater differentiation and better appeal to its target audience. This should help the league in its ambitious growth targets, also attracting a broader range of commercial partners. We are thrilled with the outcome of the work and thank Toppfotball Kvinner for great collaboration throughout the process. 

Annonse fra Toppserien: