Hege Jørgensen, daglig leder i Toppfotball Kvinner, og Stian Bergerud, leder for samarbeid og innovasjon, i Thon Hotels. Foto: Sigve Mejdal/NPG Sport & Communication

Thon Hotels forlenger og øker sitt engasjement i Toppserien for kvinner

Thon Hotels har vært en viktig bidragsyter til Toppserien siden 2018. Nå forlenger de avtalen og øker engasjementet betraktelig. – Avtalen som inngås nå gir oss ytterligere kraft til å tette gapet ut mot Europa, sier sjefen for Toppfotball Kvinner.

Annonse:

Den nye avtalen løper fra 2024 til og med 2026.

– Dette betyr veldig mye for kvinnefotballen i Norge. Thon Hotels var blant de store selskapene som kom på banen i 2018, og uten de samarbeidspartnerne hadde vi aldri vært der vi er i dag. De har bidratt til å profesjonalisere hverdagen for klubbene her hjemme, og avtalen som inngås nå gir oss ytterligere kraft til å tette gapet ut mot Europa. Sammen skaper vi et mer attraktivt produkt og blant spillerne øker både stoltheten og følelsen av å bli tatt på alvor, sier Hege Jørgensen, daglig leder i Toppfotball Kvinner.

Jørgensen og Toppfotball Kvinner ropte varsko etter de svake landslagsresultatene i EM i 2017, og startet en stor debatt om hvordan jentene forvaltes i norsk fotball. Det var i etterkant av dette at flere store aktører, deriblant Thon Hotels, gikk inn og bidro til at norsk kvinnefotball fikk et solid kommersielt løft.

Toppfotballsjefen peker på flere konkrete eksempler som viser at kvinnefotballen er i full anmarsj, også i Norge.

– Brann er blant de åtte siste klubbene igjen i Champions League, og mediedekningen rundt Toppserien har doblet seg bare i løpet av det siste året. Vi opplever en enorm vekst på våre sosiale medier-kanaler og eksponeringsverdien for partnerne våre øker eksplosivt. Vi vet også av både nasjonale og internasjonale studier at selskaper som sponser kvinnefotballen forbedrer omdømmet sitt, sier Hege Jørgensen.

Thon Hotels er også glade for å ha den nye avtalen på plass.

­– Vi er veldig stolte av å samarbeide med Toppserien og kunne være med å støtte opp under det gode arbeidet de gjør. Den positive utviklingen som skjer i kvinnefotballen kommer ikke av seg selv, men er et bevis på hva som går an dersom man setter seg felles mål og alle drar i samme retning. Vi har ennå en lang vei å gå før kvinnefotballen har de vilkårene de fortjener, men med den nye avtalen sikrer vi kontinuitet og langsiktighet i arbeidet, noe som alltid er viktig for Thon Hotels i våre samarbeid, sier Stian Bergerud, leder for samarbeid og innovasjon i Thon Hotels.

­– Et grunnleggende prinsipp i våre bærekraftige og solide samarbeid er å sikre like muligheter for alle til å bedrive idretten sin. 110 000 jenter spiller fotball i Norge, og sporten engasjerer svært mange. Vi ønsker å bidra til bedre vilkår for jentene ved å gjøre Toppserien enda mer profesjonell – og dermed også mer attraktiv for alle, både publikum, spillere, sponsorer og media. Vi ser den positive utviklingen som er i gang, og ønsker å øke vårt engasjement i Toppserien for å nå våre felles mål enda raskere sammen, sier Bergerud.

Avtalen er en forlengelse av den inngåtte samarbeidsavtalen mellom Thon Hotels og NFF rundt prosjektet «Flere jenter – mer fotball».

Annonse fra Toppserien: