Foto: Otine Degerstrøm

Guro Pettersen til Toppfotball Kvinner

Tidligere denne måneden offentliggjorde Guro Pettersen at hun legger fotballsko og -hansker på hylla. Nå gleder hun seg til å løfte norsk kvinnefotball videre som nyansatt i Toppfotball Kvinner.

Annonse:

Tidligere Toppserie- og landslagsspiller Guro Pettersen er en profil utenom det vanlige. Ikke bare har hun over 100 kamper i Toppserien, vært førstekeeper på A-landslaget og utenlandsproff i Tyskland, Sverige, Portugal og Danmark.

Gjennom hele karrieren har Pettersen kjempet for økt synlighet og respekt for kvinnefotballen. Hun har startet Twitter-diskusjoner og skrevet blogginnlegg som har provosert – og engasjert. Som da hun ikke ble tatt ut til EM i 2013 og svarte med et humoristisk stikk på Twitter som gikk viralt og tvang landslagssjefen til å kommentere det i før mesterskapet.

– Jeg har alltid sparket oppover for å gjøre det enklere for neste generasjon å drømme om en framtid i norsk kvinnefotball. Det har kostet å stå i mediestormene og tatt mye energi, men det har vært verdt det, sier hun.

Startet Toppseriens sosiale medier-reise

Norsk kvinnefotball har hatt en fantastisk utvikling de siste årene. Siden 2017 har Toppserien klatret fra en 15. til 8. plass på ligarankingen, ligaen anses som Norges femte mest spennende sponsorobjekt og spillerne i både Toppserien og 1. divisjon har en stadig mer profesjonell hverdag.

Pettersen var selv en pionér for denne veksten da hun på eget initiativ startet Toppseriens Instagram-konto i 2017, som ble starten på dagens følgerskare på over 250.000 på tvers av alle sosiale kanaler.

– Jeg hadde akkurat gått til Fortuna Hjørring i Danmark, jobbet ikke ved siden av og kjedet meg litt rett og slett. Jeg satt og tenkte på hva jeg kunne gjøre for å fremme norsk kvinnefotball. Det var to uker til seriestart, og tilstedeværelse i sosiale medier var helt essensielt for å skape engasjement rundt Toppserien, sier hun.

– Et scoop

Nå har Guro Pettersen valgt å legge fotballsko og -hansker på hylla, og gjør seg klar for en ny hverdag med jobb i Toppfotball Kvinner. Hun ønsker å bidra til økt synlighet av profilene og partnerne, og vise frem Toppserien som en attraktiv liga for både publikum og samarbeidspartnere.

– Det er litt gøy at jeg på en måte skapte min egen arbeidsplass for sju år siden. Nå gleder jeg meg til å fortsette å påvirke utviklingen av norsk kvinnefotball fra kontoret, sier hun.

Guro Pettersen starter i jobben 1. mai. Hun skal vikariere for sponsoransvarlig og innholdsprodusent Anja Søderstrøm, som skal ut i mammapermisjon. Daglig leder i Toppfotball Kvinner, Marianne Solheim, er fornøyd med å få Pettersen med på laget.

– Guro Pettersen er én av de største profilene vi har hatt i Toppserien de siste 10-15 årene. Hun har ikke bare levert sterke sportslige prestasjoner, men også bidratt positivt for å synliggjøre ligaen ved å være åpen og by på seg selv, sier hun.

Solheim understreker at Pettersens erfaring og egenskaper blir viktig både i innholdsproduksjonen og i sponsorarbeidet.

– Guro har et bredt nettverk og sterke evner som relasjonsbygger, noe som vil være en stor fordel i arbeidet med å utvikle og ivareta sponsorater. Med henne på laget har vi rett og slett gjort et skikkelig scoop, smiler Solheim.

Annonse fra Toppserien: