Høyteknologiske VR-briller skal løfte Toppserien

En ny samarbeidsavtale mellom Toppfotball Kvinner, advokatfirmaet Thommessen og Be Your Best gir klubbene unik tilgang til utstyret.

Sist oppdatert: 10. des 2019 Skrevet av: Toppfotball Kvinner

Gjennom sponsoratet blir VR-briller en ny del av hverdagen for klubbene i Toppserien fra neste år, takket være Thommessen. Det norskutviklede selskapet Be Your Best står bak systemet, som er et læringsverktøy basert på VR-teknologi og spesielt utviklet for fotballspillere.

Med bruk av VR-brillene får spilleren trene sin persepsjon ved å håndtere ulike situasjoner som kan oppstå på fotballbanen, samt trening i å bruke sidesynet mer aktivt.

Konkurransefortrinn

Hege Jørgensen, daglig leder i Toppfotball Kvinner, gleder seg over det nye utstyret, som kan bli et viktig element for ambisjonen om at Toppserien skal være blant de fem beste ligaene i Europa.

– Det er stor konkurranse der ute, og vi ønsker å henge med. Da er kompetanse rundt spillerne våre og hvordan vi skal forvalte dem avgjørende. Persepsjonstrening er ekstremt viktig i fotball, og det er fantastisk at verdens beste miljø på dette feltet befinner seg nettopp her. Dette er ikke systematisert noen andre steder, så å kunne gjøre det i vår liga kan være et stort konkurransefortrinn for oss, sier Jørgensen.

Les også: Gir 42  millioner kroner til forskning på kvinnelige fotballspillere

Be Your Best holder til i Forskningsparken i Oslo. Teknologien er basert på forskning som viser at de beste spillerne i verden har unike egenskaper knyttet til evne til å hente inn informasjon og ta raske beslutninger.

– Vi synes det er fantastisk å bidra med vår teknologi og samarbeide med toppklubbene i norsk kvinnefotball, sier daglig leder i Be Your Best, Anne Roland.

Utstyret og VR-brillene vil bli innført i Toppserien og på utviklingsnivå i klubbene.

– Det er kostbart å investere i slik kompetanse og teknologi. Det hadde ikke vært mulig å gjennomføre prosjektet uten advokatbyrået Thommessen, forteller Jørgensen.

Be your best og TFK samarbeid
Daglig leder i Be Your Best, Anne Roland (t.v.), Be Your Best-grunnlegger Odd Skarheim (bak), daglig leder i Toppfotball Kvinner Hege Jørgensen og Bendik Christoffersen, partner i advokatfirmaet Thommessen (t.h.). Foto: Glenn Røkeberg.

Vil løfte Toppserien

Som offisiell samarbeidspartner ønsker Thommessen å bidra til utviklingen av norsk kvinnefotball, spesielt knyttet opp mot økt profesjonalisering og kompetanseheving i Toppserien.

– Thommessen er engasjert i å løfte frem kvinnelige talenter, ikke bare på fotballbanen, men også i vår egen bransje. Det er en kjent sak at advokatbransjen opplever frafall av kvinnelige advokater på høyere nivåer, og vi jobber aktivt med tiltak for å rekruttere, utvikle og beholde kvinnelige talenter. Gjennom samarbeidet med Toppfotball Kvinner kan vi bidra til dette på andre arenaer også, sier partner i Thommessen, Bendik Christoffersen.

Les også: Toppfotball Kvinner inngår samarbeid med Høyskolen Kristiania

Sponsoravtalen er treårig, og Thommessen har tro på at bruken av Be Your Best sin VR-teknologi i Toppserien vil kunne løfte norsk kvinnefotball.

– Toppfotball Kvinner har allerede tatt et stort skritt mot å skape like muligheter for jenter og gutter i fotballen. Skal vi henge med i utviklingen internasjonalt, må det satses på kvinnefotball, og denne reisen vil vi være med på! Å bruke digitale verktøy til å bli bedre er noe vi kjenner oss godt igjen i. Vi har den samme tilnærmingen i advokatbransjen hvor vi også tar i bruk teknologi for å utvikle våre talenter, samt for å effektivisere og forbedre arbeidet vårt, sier Sverre Tyrhaug, managing partner i Thommessen.